5 anledningar till varför jag spelar roller derby

 

  1. träningen - det här handlar verkligen inte om att "åka omkring o se gullig ut på små rullskridskor". nej nej, totalt missförstånd om det är det man mest associerar RD till. detta är hårt, svettigt och tufft! massa strategier, taktik, och snacka om träningsvärk i många kroppsdelar efter en träning. jag vet folk som både har gått ner i vikt och/eller gått upp i vikt (i muskelmassa) genom RD. svett, blod och tårar. bokstavligen. (o blåmärken!)


  2. sporten som helhet - äntligen en sport som passar mig! (eller som passar de allra flesta tjejer egentligen, om man skulle vilja pröva på en sport men aldrig riktigt gjort det innan.) att man måste vara under 20, ha bra kondition och vara vältränad är absolut inget måste. alls. o balanssinnet övar man upp fort. :) att man blir starkare är en bonus! en annan bonus är att man får vara fåfäng, trots att det handlar om sport. ;) det finns även manliga ligor för den som undrar, men sporten är kvinnodominerad.


  3. folket - det är riktiga passionistas som är med och driver på detta (både tjejer och killar)! att se något växa upp på gräsrotsnivå är häftigt. dessutom är det en otrolig mix på tjejerna i laget. allt från 18 upp mot 35-40 år skulle jag tro, och det finns många mammor! jag har läst att det finns lag som t o m har spelare upp emot 45. alltså är alla längder, kroppstyper och åldrar representerade, likaså en hel drös olika yrken, och det är riktigt inspirerande.


  4. systerskapet och gemenskapen - det blir faktiskt lite som en automatisk familj! jag ska t ex till kiel, tyskland med jobbet i december i 1-2 veckor, och kollade genast upp om det fanns en liga att åka lite med där. det kändes lite som att, om det gjorde det skulle jag ju automatiskt ha kompisar att hänga med, trots att jag aldrig träffat personerna! (nu fanns det tyvärr ingen liga i kiel, men det är ju en annan sak…) men det är hur som helst tufft att det kan skapa en så global gemenskap tjejer emellan, att man är välkommen att hälsa på, lära av, och inspireras av vilket lag som helst.


  5. den ärliga råheten mixat med tjejiga attribut - tjejer som tacklas, luktar svett, rapar, kliar sig och skakar av saliv från tandskyddet. man får göra så om man är tjej, minst lika mycket som om man är kille. vidare får du vara precis hur mycket eller hur lite "tjejig" du vill i roller derbyn. rosa kjol, nätstrumpor och glittrig ögonskugga är precis lika bra som blåjeans, skjorta, slips och skäggväxt! om du tänker att sporten är populär endast för att det är tjejer som "åker omkring i små shorts och slåss", så har du fel. (ta och se en match, vettja!) om du skulle säga det till ett gäng derbytjejer är jag ganska säker på att de skulle ta väldigt illa upp. inklusive mig. för detta, om något, är empowerment! i mina och väldigt många andra tjejers ögon. frasen "hey, you hit like a girl!" skall tas som en stor komplimang numera, och inget annat.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0