tysklandet

imorgon bär det av till tyskland för jobb i bremerhaven i 9 dagar! spännande och lite läskigt eftersom jag ska åka själv. :S ska ta färjan från göteborg till kiel, och sedan blir det tåg i ca 3 timmar till bremerhaven. men det ska nog gå bra. egentligen kunde man säkert flyga på mkt kortare tid men jag tänkte vara en lite mer ansvarig biolog och ta båten. ;) speciellt med tanke på att jag kommer spy ut en stor del flygbränsle den närmsta tiden iaf. :S (lite moralpanik, jaa...)

hur som helst, jag ska jobba på ett lab med något som kallas microarrays (det kan man läsa om mer här om man vill, haha) på mina två arter av brunalger. det är alltså ett sätt att jämföra vilka gener som är aktiva i de båda arterna kan man säga, vilka gener som skiljer dem åt och vilka gener de kanske delar, på så vis kan man få reda på mer om hur de båda arterna är släkt med varandra. förklarat på ett väldigt förenklat sätt då. metoden gäller alltså inte bara alger utan man kan använda den för att jämföra både växter och djur. jag har aldrig gjort detta innan, bara gått en 4-dagars teoretisk kurs i det hela för ca 1 år sedan men aldrig gjort det praktiskt. det är dessutom multumdyrt att genomföra. så håll tummarna för mig!!

bremerhaven in the evening


idag har jag även varit på min lilla farmors begravning i frölunda kyrka. det var fint. <3

Kommentarer
Postat av: Fresh Meat

Lycka till! (...and kick ass!) :)

2012-01-04 @ 23:51:25
URL: http://freshmeatchronicles.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0